Soms kom je bij toeval achter een mooi project. Dat is wat mij gebeurde toen ik Copernikkel ontdekte. Eigenlijk kwam ik daar voor het eerst toen ik aan het uitzoeken was hoe je een duurzame pop-up shop met kunst en creatieve producten zou kunnen openen. Maar langzamerhand raakte ik meer betrokken bij Copernikkel en daardoor vroegen ze me om hun logo’s, visitekaartje, website en banner te ontwerpen.
Logo’s ontwerpen? Meerdere logo’s dus?
Ja, dat lees je goed. Copernikkel is namelijk een coöperatie. Bij deze sociale onderneming zijn verschillende buurtinitiatieven aangesloten die de leefbaarheid en werkgelegenheid van de wijk Boschveld in ‘s-Hertogenbosch verbeteren. In eerste instantie vroegen ze me om één logo te ontwerpen. In dit logo, dat gebaseerd op zo’n plastic plaat waar je speelfiguren uit kunt drukken, komen de verschillende disciplines die Copernikkel herbergt naar voren: een klussendienst, een fietswerkplaats, een naaimeetup, muziek, kunst, en een wijkgerichte multiculturele cateringservice. Het idee van het logo is speels, maar ook verbindend en eenvoudig. Op basis van het logo is ook een visitekaartje ontworpen en een banner gemaakt voor op de gevel.
Onderlinge link en herkenbaarheid tussen logo’s
Naar aanleiding van dit logo, heb ik later voor twee van de initiatieven die Copernikkel herbergt, de Klussendienst en de Wereldkeuken, een apart logo en visitekaartje gemaakt. Het idee van het logo is hetzelfde, de onderlinge link tussen Copernikkel en deze twee initiatieven is duidelijk doordat de vorm van het logo hetzelfde is. Alleen de kleuren en figuren die je in het logo ziet zijn anders.
Webdesign
Ook heb ik samen met Mike van Dartel een website gemaakt voor Copernikkel. In de website komen de figuren uit het logo terug als iconen die de verschillende diensten en initiatieven representeren die Copernikkel aanbiedt.
Bekijk de website van Copernikkel: www.copernikkel.nl